استشارات في قانون العقارات

عرض 20 من أصل 374 استشارة

خلاف بسبب إلغاء المحكمه الدستوريه ل قانون البحت

الخلاف علي قطعه ارض زراعيه من البدايه بين جدي وابن عمه جدي اتبحث برقم بحث لوحده في قطعه الأرض دي واستلمها ووضع يده عليه من اكتر من ٦٠ سنه ايوا يوجد عقد وجدي باع ل ابويا بس الأرض متملكتش المكلمه لغت البحث جه ابن ابن عم كدي رفع قضيه ان المحكمه لغت البحث اول حكم القاضي حكمله جينا غيرنا المحامي. المحامي التأني قال ان المحامي الأول مشتغله ف القضيه زي انه مقدمة اوارق كفايه زي عقد البيع الي جدي بايع بيه ل ابويا وزي ان حنا وضعين يدنا علي الأرض من اكتر من ٦٠ سنه الحكم التأني كان اليوم المكنه حمت ليه تاني مع إيقاف التنفيذ لحين النقض في الحكم مع ان الهبير في المرآ التأني نزل وكتب ف التقارير أننا وضعين يدنا علي الأرض من مده طويه والمحامي قدم الأوراق المطلوبه

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
36
|

نزاع بين الموجر والمستاجر

شقة سكنية داخل القاهرة وعقدها ينتهي اخر شهر 5 والمستاجر بيماطل معايا هل ينفع رفع انذار لعدم سداد الاجرة لمدة 6 اشهر سابقة

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
44
|

محافظة اسيوط مركز منفلوط - 584588

انا قدمت ورقي وسمعت سلاحي ومرحتش تاني ولا رحت مركز تدريب ولا استلمت كرنيه ولا مخله اي الحل سمعت سلاحي بس ياريت عايز حل بعد ازنك ومحتار وكتير خوفني مش عارف اعمل اي

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
198
|

تضرر من بواب العماره - 382299

سلام عليكم دلوقتي انا ساكن في برج اخر دور والبوابه اوضتها وطول الوقت صوت عالي وزعيق هيا وجوزها وعيالها وتقريبا نص اليوم من الصبح لحد المغرب قاعده فوق والعماره تحت فاضيه ولا حد يعرف مين طالع ومين نازل وملهاش دور في العماره حرفيا غير انها بتمسح السلالم يوم في الاسبوع ولا بتلم زباله ولا بتقعد تحت ولا اي حاجه وجوزها مش موجود طول الوقت ينزل الساعه 4 يرجع باليل ملهوش اي دور نهائي واشتكيت كتير لاتحاد الملاك وصاحب البرج ومفيش اي حد مشاها ف اعمل اي وزهقت ولا عارف انام باليل ولا الصبح من صوت زعيقهم والهمجيه بتاعتهم

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
304
|

بيع وحدة اسكان اجتماعى

هل يجوز بيع وحدة اسكان اجتماعى منصوص بعقد البيع المحرر من صندوق الاسكان الاجتماعى والبنك الممول بحظر قيام المشترى ببيع الوحدة قبل مرور 7 سنوات على الرغم من ان قانون الاسكان الاجتماعى قد نص على أن فترة الحظر هى 5 سنوات فقط ؟

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
632
|

أحتاج إلى استشارة بخصوص بيع شقتي،

أحتاج إلى استشارة بخصوص كيفية بيع شقتي، وهل أوراقي سليمة. من فضلك أرسل لي بريدك الإلكتروني حتى أتمكن من شرح كل التفاصيل، وأخبرني كيف يمكنني أن أشرح مشكلتي كاملة بشكل واضح

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
663
|

Iiiy678ijjjjjjjjjjjj

.......... .......... ااااااااااااااااااااااااااااا اااااااتتااااااااااااااااتتاااااااااااااااااااااااااااااا

عقارات تمت الإجابة
|
1 إجابة
|
1.0K
|

استشارة قانونية بخصوص تقسيم تكاليف استهلاك المياه في العمارة

أواجه صعوبة في توزيع التكاليف المتعلقة باستهلاك المياه، حيث أنني في بعض الأوقات أغيب عن الشقة لمدة تصل إلى 10 أيام أو أكثر شهريًا. وبناءً عليه، تكون الشقة مغلقة في هذه الفترات ولا يتم استخدامها للمياه. لكن، عند تقسيم فواتير المياه بين جميع السكان في العمارة، يتم احتساب نفس المبلغ الذي يدفعه من يقيمون في شققهم بشكل دائم. هذا يسبب لي مشكلة حيث أشعر أنني أتحمل أعباء مالية غير عادلة نتيجة عدم استهلاكي الكامل للمياه مقارنة ببقية السكان الذين يقيمون بشكل مستمر. عند التواصل مع شركة المياه، طلبوا مني تركيب عداد مياه مستقل لشقتي لحل هذه المشكلة، ولكن السكان فى العماره رفضوا الموافقة على تركيب عداد مستقل، مما يعرضني لمواصلة دفع نفس المبلغ شهريًا دون اعتبار لفترات غيابي أو استهلاكي الفعلي. الأسئلة التي أود الاستشارة فيها: 1. هل يحق لي قانونًا تركيب عداد مياه مستقل داخل الشقة على نفقتي الخاصة مع العلم ان الشقه قانون قديم؟ 3. في حال رفض السكان او صاحب العمارة تركيب العداد المستقل، ما هي الخيارات القانونية المتاحة لي لحل هذه المشكلة؟ 4. هل هناك قوانين في مصر تحمي حقوق المستهلك في مثل هذه الحالات أو تفرض تقسيم تكاليف المياه بشكل عادل بين جميع السكان؟ أتطلع للحصول على استشارة قانونية بشأن كيفية التعامل مع هذه المشكلة بشكل قانوني، وأي خطوات يجب اتخاذها للحصول على حقوقي في هذا الموضوع.

عقارات تمت الإجابة
|
1 إجابة
|
1.2K
|

تقنين أرض زراعيه

قمنا بشراء أرض زراعيه و كان المالك الأول قدم على التقنين باسمه و عند الشراء تم التنازل عن الشروط المقدم بها للتمريض و قمت بدفع أقساط الارض لمده ٧ سنوات و ثم جاء التمليك باسم المالك الأول وقدمنا عقد البيع و التنازل و التوكيل الرسمى من الطرف الأول و لكن فى المحافظة قالوا ندفع فلوس التمليك باسم المالك الأول ثم بالتشكيل تنقل لنفسك و قمنا بالدفع بالفعل و لكن بعد ذالك قالوا لازم المالك الاول يعمل تنازل بالبيعة ويستلم العقد الجديد ثم يتنازل ليكم و الآن المالك الأول غير موجود ما هو الإجراء القانونى شكرآ

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
669
|

قانون العقارات المصرية

لو سمحت في مشكلة بينا وبين حد جارنا هي شقة والدتي وقفلاها بقالها سنين لانها مريضة هي قاعدة عند اختي المهم في واحد اخد مننا تقريبا ٤٠٠٠ جنية بالتقسيط المفروض انو اخد الفلوس دى يعمل ترميم للعمارة هو جارنا بعد كدة عمل اصلاحات بيسطة جدا وصرف الفلوس علي مسح السلم ونور السلم وعايز يلم فلوس جديدة والدتي رقضت تدفع لان الشقة مقفولة هو بيقول هيروح يسجل نفسو في الشهر العقارى انو اتحاد ملاك وهيرفع قضية تلزم والدتي تديلو المبلغ الي هو يقول علية هل دة فعلا ممكن واية الي ممكن نعملو

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
808
|

الاسمرات المقطم استلم أهالى الدويقة

لو سمحت انا دلوقت هشترى شقه ف الاسمرات وهى حق انتفع وخايفه الجهاز يسحبه منى هل ف تنازل ف الهيئة ولا اعمل اى اضمن أن متتسحبش أو صحابه يرجع يضيقنى

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
691
|

كتابه عقدبيع شقه

كتبت عقد الشقه وبنود الشقه تمام وطرف اول بائع تمام والمشتري تمام بس انا مضيت في خانه البيع والبيع مضاء في خانه المشتري مع العلم أن بنود وصيغه العقد صحيحه هل كده يوجد مشكله ومن ضمن البنود أن ابن البيع مضي شهاد

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
701
|

استشارة بشأن التعاقد علي شراء شقه تمليك

السلام عليكم لو تتكرم احنا بصدد شراء شقه تمليك من سيده هي المالك الثاني للشقه (ليست اول متعاقد/مالك) و التي اشترتها منذ حوالي ١٣ سنه من مالكها الذي كان قد اشتراها من صاحب العقار (الذي اشتراها في ٢٠٠٦ من شركة النصر للاسكان و التعمير - المعادى) بموجب عقد بيع بينهم في ٢٠١٠ و لكن بصفته كوالي علي اولاده الذكور (و ليس بصفته كفرد مستقل) و كلا العقدين (عقد بيع الشقة للمالك الاول و عقد بيع الشقة للمالك الثاني) ليس لهما صحة توقيع من المحكمه للان . علما باني لاحظت ( في الصوره التي استلمتها له علي هاتفي ) وجود مسح لجزء (عدة كلمات) في عقد البيع للمالك الحالي (من المالك الاول للثاني) بالكوريكتور ولا يوجد توقيع لايا من طرفي العقد بجوار ما تم مسحه ولا اعلم لما تم المسح و لا اعلم ما قد تم مسحه فيه . فسؤالي هنا هل هذين العقدين (بحالتهما السابق شرحها) يمكن اعتبارهما سليمان و كافيان ليمكن لي الاطمئنان و شراء الشقه بموجبها من المالكة الحاليه لها ؟؟ ام يلزمني أن اطلب منها توفير مستندات ما اضافيه عليهما (ارجو التكرم بالافادة بها مشكورين) لضمان سلامه البيعه منها لي؟؟ و هل يوجد ايه نصائح في هذا الأمر يمكن أن تفيدوني بها مشكورين و لكم جزيل الشكر و وافر التقدير

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
734
|

خطأ فى رقم الشقة فى عقد البيع

تم كتابة رقم الشقة 5بدل 6 ولكن تم تحديد الشقة أنها تقع فى الجهة الشرقية فى الدور الثالث حيث أن الدور به شقتين غربية وشرقية هل هذا الخطأ يبطل العقد

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
965
|

استشاره بيع ارض

زوجي وارث ارض عن والده الارض دي كانت شركه مع اخوات الاب وكانوا عاملين محضر فرز وتجنيب كل واحد ماضي علي قطعه الارض بتاعته بالحدود بتاعتها وكتبو فوق في المحضر كل واحد ليه كام فدان لما زوجي جه يبيع الارض طلع فيها فدان زياده عن الرقم المسجل لكن في الرسمه هو ضمن ارضه والاب واخواته ماضين علي الرسمه السؤال الفدان دا من حق مين ؟ علما ان محدش قاس ارضه الا احنا وممكن كامل الارض اصلا يبقي فيها زياده لانها ارض استصلاح من التعمير

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
877
|

عقد الهبه و عقد البيع

انا أمتلك عقار في بيت العائلة و قد اتفقت مع والدي ان اقوم بالتوقيع علي عقد هبه لاختي ليشتغل الملكيه بعد وفاتي و لكن ابي احضر مع عقد الهبه عقد بيع برقم رمزي و قال ان المحامي اوصله بذلك و بعد الضغط الاسري وقعت و بحثت بعدها وجت ان العقدين ليس لهم علاقة ببعض و هو الآن يريد أن اقوم بإجراءات تسجيل العقار مع العلم ليس لدي نيه للبيع و لم اخذ ثمن البيع و حتي ان طلبت رقم رمزي ما نوع الاجراء الذي أخذه لحمايه حقي

عقارات تمت الإجابة
|
1 إجابة
|
1.0K
|

امتلاك عقارات لحاملي الجنسية الفلسطينية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، انا فلسطيني ومقيم في النمسا وأرغب في امتلاك شقة 100-200 متر مربع لانني اخطط للانتقال والعيش في مصر ولكن ليس لدي أي فكرة عن قانون شراء العقارات في مصر فهل يحق لي امتلاك عقارات في مصر وماذا ان أردت أن امتلك العديد من العقارات على سبيل المثال عدة شقق سكنية ومحلات تجارية فهل يحق لي ذلك أرجو منكم دعمي بكافة المعلومات المحيطة بهذا الموضوع ولكم جزيل الشكر مقدماً.

عقارات
|
0 إجابة
بانتظار خبير |
917
|

خطأ فى رقم الشقة فى عقد البيع

تم كتابة رقم الشقة في البند التمهيدي ٢٤٠ بينما هي ٤٢ و قد كتبت صحيحة في البند الثاني الذي فيه أن البائع باع الشقة، كما أن كاتب العقد قد كتب حدود الشقة و هي نفس حدود العقار الكائنة فيه الشقة، يعني كتب أن الشقة محددة بحدود كذا، و هذه الحدود هي نفس حدود البرج الكائنة فيه الشقة..

عقارات تمت الإجابة
|
1 إجابة
|
1.2K
|
هذا الموقع محمي بواسطة reCAPTCHA وتطبق سياسة الخصوصية و شروط الخدمة من Google.